1. خانه
  2. /
  3. ترجمه، تدوین و گردآوری کتاب اصول ایمنی فرآیند (Process Safety Fundamentals) و کاربرد های آن در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی ، نیروگاه ها و صنایع معدنی
06 دی 1402
مسئولیت های اجتماعی آیفکو

ترجمه، تدوین و گردآوری کتاب اصول ایمنی فرآیند (Process Safety Fundamentals) و کاربرد های آن در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی ، نیروگاه ها و صنایع معدنی

راهنمای پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی فرآیند

 

کتاب "راهنمای پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی فرآیند" در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع معدنی و نیروگاه‌ها، یکی از منابع معتبر در حوزه ایمنی فرایند است. این کتاب، که در سال 1396 با همکاری شرکت آریا ایمن فیدار (آیفکو) و انتشارات حک منتشر شد، بر روی اصول مهندسی و مدیریتی ایمنی فرآیند (PSM) تمرکز دارد.

ایمنی فرآیند به عنوان یکی از جنبه‌های حیاتی در صنایع مختلف، به ویژه در صنایع پرخطر مانند نفت و گاز، اهمیت زیادی دارد. این کتاب با بهره‌گیری از تجربیات حاصل از اجرای بالغ بر 20 پروژه مهندسی در ایران و با تحلیل حوادث فرآیندی و تجهیزاتی در ایران و جهان، تلاش دارد تا بهترین راهکارهای مهندسی ایمنی فرایند را ارائه دهد.

ساختار این کتاب بر پایه مدل‌های ایمنی فرآیند CCPS و EI استوار است و بر رویکردهای فنی و مهندسی PSM تأکید دارد. در این راستا، فصل‌های مختلف کتاب به مرور اصول 18 گانه ایمنی فرایند EPSC و 10 اصل ایمنی فرآیند شرکت Shell پرداخته است.

فصل اول به بررسی مدل‌های مختلف سیستم مدیریت ایمنی فرآیند و ارتباطات بین المان‌های آن اختصاص دارد. در فصل دوم، اصول ایمنی فرایند EPSC و Shell معرفی شده‌اند. فصل سوم به الزامات فنی مرتبط با این اصول می‌پردازد و فصل چهارم به بررسی رویدادهای مرتبط با این اصول در صنایع مختلف می‌پردازد. این رویدادها به‌عنوان نمونه‌هایی برای پیشگیری از حوادث مشابه در آینده ارائه شده‌اند.

با توجه به محتوای جامع و کاربردی این کتاب، برای افرادی که در حوزه ایمنی فرآیند فعالیت می‌کنند، مطالعه این اثر توصیه می‌شود. در کنار اصول مدیریتی، توجه به اصول فنی ایمنی فرایند می‌تواند نقش مهمی در کاهش حوادث و بهبود ایمنی در صنایع مختلف داشته باشد.

 

برای اطلاعات بیشتر لطفا با انتشارات حک و یا با شرکت آریا ایمن فیدار تماس حاصل فرمایید.